• Română
  • English
  • Planurile celui mai puternic antreprenor din energie: 35% din piaţa casnicilor, 1 mld. euro în cinci ani, extindere regională, staţii electrice şi poate o listare

    news.ro

    „Nu vorbesc mult ca apoi să fac puţin“, spune, în primul interviu acordat presei, Augustin Oancea omul de afaceri din Câmpina, care controlează acum cel mai mare business antreprenorial românesc din energie, grupul Tinmar.

    La nivel consolidat, grupul Tinmar, care este activ în domeniul comerţului cu energie electrică, gaze naturale şi produse petroliere, a avut anul trecut un rulaj de 730 de milioane de euro. În 2007, Tinmar era un business de 17 milioane de euro. Acum aprinde becul pentru Lidl, Lukoil, Vodafone sau Carrefour.

    De la etajul 17 al Sky Tower din Bucureşti, cea mai înaltă clădire din România, Augustin Oancea, 44 de ani, conduce un business despre care spune că în termen de cinci ani va depăşi pragul de un miliard de euro. Principala carte pe care va juca va fi piaţa consumatorilor casnici de energie, un segment care după ce a fost ignorat ani de zile, s-a transformat în noua oportunitate de creştere pentru furnizorii de curent.

    Motivul? Piaţa consumatorilor indus­triali mai oferă puţine oportunităţi de creş­tere sau de profit, fiind un domeniu complet liberalizat. Pentru cei 8,6 milioane de consumatori casnici de energie, liberalizarea se va termina anul viitor.

    De unde a început Tinmar?

    „Eu sunt inginer ca pregătire academică, dar specializarea mea este comerţul. Am început să fac comerţ din timpul facultăţii, prima afacere fiind cu încălţăminte şi obiecte vestimentare. Aveam magazine pe toată Valea Prahovei“, spune Oancea în primul său interviu acordat presei.

    Iese din afacerile cu încălţăminte şi obiecte vestimentare pentru ca în 2001 să intre în comerţul cu produse petroliere prin înfiinţarea Tinmar IND. În 2004 îşi ia licenţa de furnizare de energie electrică, iar în 2007 are primul client pe energie. Atunci, fostul Tinmar IND era un business de numai 17 milioane de euro.

    Oancea spune că nu are susţinere politică şi mai precizează că nu are niciun fel de afinitate. De altfel, intrarea omului de afaceri din Câmpina pe piaţa energiei a venit într-un moment destul de delicat.

    La începutul anilor 2000, când la comandă se afla guvernul Năstase, în jurul Hidroelectrica, cel mai ieftin producător de energie din România, s-a construit o veritabilă ligă de business pe conexiuni politice, firme precum Energy Holding ajungând la rulaje de sute de milioane de euro doar pentru că luau energia de la stat la preţuri sub piaţă pentru a o livra spre clienţii finali. Practic, profitul era marcat de aceste companii, pierderile treceau în conturile Hidroelectrica.

    Oancea spune că a încercat să cumpere de la Hidroelectrica, dar că nu a avut acces la această energie. În 2012, Hidroelectrica intră în insolvenţă şi scapă de contractele directe de vânzare a energiei, procesul de insolvenţă fiind gestionat de avocatul Remus Borza şi de compania pe care o controlează, Euro Insol. Azi, Hidroelectrica este cea mai valoroasă companie din România.

    „Am încercat să mă duc pe bursa de energie OPCOM, să am contracte cu toţi ceilalţi producători. Până în 2012 a fost o luptă pentru că nu aveam cum să facem faţă acelei concurenţe. Din 2012 însă, de când au fost reziliate contractele, am câştigat treptat cotă de piaţă.“

    Următorul pas

    După primele şapte luni ale anului, datele Autorităţii Naţionale de Regle­men­tare din domeniul Energiei (ANRE) ara­tă că pe segmentul concurenţial, Tinmar Energy, compania din grupul Tinmar specializată în comerţul cu energie, avea o cotă de piaţă de 9,15%, fiind al doilea cel mai mare jucător din acest domeniu după Electrica Furnizare.

    Compania lui Oancea are astfel o cotă de piaţă mai mare în rândul clienţilor care-şi negociază singuri contractele faţă de giganţi precum E.ON, CEZ sau Enel.

    Firme precum Lidl, Arctic, NEPI, Lukoil sau Vodafone îşi iau acum energia de la Tinmar Energy, un business care reprezintă circa 70% din rulajul total al grupului Tinmar.

    Segmentul consumatorilor comerciali este însă complet liberalizat, aşa că oferă puţine oportunităţi de creştere.

    „Piaţa este saturată şi deja cred că sunt prea mulţi furnizori. Asistăm la un fel de canibalizare a pieţei, multe dintre ofertele existente nefiind sustenabile. S-a ajuns la nişte anomalii.“ Această evoluţie este explicată şi prin faptul că preţul energiei refuză să crească şi nici evoluţia consumului nu oferă motive de bucurie. Segmentul consumatorilor casnici însă abia se deschide, procesul de liberalizare urmând să se încheie la finalul anului viitor.

    „Acum începe bătălia. Lupta este acerbă“, spune Oancea. Pentru ce este lupta? Pentru 20% din consumul naţional de energie şi pentru 8,6 milioane de puncte de consum.

    Ţinta lui Oancea este de a ajunge în termen de cinci ani de zile la 3 milioane de consumatori casnici, ceea ce înseamnă ca unu din trei apartamente să-şi ia energia de la Tinmar Energy. Spre comparaţie, italienii de la Enel, care distribuţie şi furnizează energie în Muntenia Sud, Banat şi Dobrogea, au 2,8 milioane de clienţi.

    „Venim cu experienţa din B2B (business to business – n.red.) în care am ajuns lideri în ultimii trei ani. Până acum am investit un milion de euro pentru a pune softul la punct, pentru a dezvolta infra­structura necesară şi call-center-ul. Vrem să avem puncte de reprezentare în toate jude­ţele. Ne dorim o prezenţă naţională şi avem pentru acest lucru un buget de investiţii de 4 milioane de euro. Iar pe lângă energie, avem şi gaze naturale în ofertă. Vom mai avea ne­voie de circa 100-200 de angajaţi. Suntem un competitor pentru cei patru mari jucători.“ Oancea nu îi menţionează, dar acum piaţa consu­matorilor casnici este împărţită între Electrica, Enel, CEZ şi E.ON.

    Energie cu ceva în plus

    Oancea spune că va aplica mai multe strategii pentru a ajunge la ţinta de 3 mili­oane de consumatori. Schimbarea furni­zo­rului şi trecerea la Tinmar Energy, în acest caz, se poate face online, firma fiind cea care se ocupă de toate aspectele biro­cratice odată plasată cererea.

    Pe lângă energie însă, Oancea spune că oferta Tinmar Energy vine şi cu alte elemente. De exemplu, consumatorii pot opta pentru pachete cu energie 100% regenerabilă. Mai mult, Tinmar Energy spune că până la finalul anului viitor garantează un preţ fix pe energie cu până la 30% mai mic faţă de cel din piaţa reglementată. Prin intermediul unei alianţe cu compania de asigurări Groupama, Tinmar Energy va asigura protecţie în cazul unor situaţii neprevăzute la locul de muncă, astfel că în caz de şomaj clientul poate fi scutit de la plata facturii între 3 şi 6 luni.

    De asemenea, compania promite că oferă despăgubiri de 5.000 de lei în cazul defectării aparaturii electrice în cazul unei fluctuaţii de tensiune în alimentarea cu energie. În pachetul de energie mai intră intervenţii de urgenţă în cazul avariilor accidentale la instalaţiile electrice, de gaze, sanitare sau de canalizare. Dacă modelul aplicat consumatorilor casnici din România va funcţiona, Oancea nu exclude să-l exporte în regiune, unde grupul Tinmar este deja prezent.

    O reţea de „benzinării“ electrice?

    Dincolo de prezenţa din domeniul energiei electrice, grupul Tinmar este activ şi în comerţul cu produse petroliere. Oancea spune că nu vrea un lanţ de benzinării, concentrându-se în contiunuare pe segmentul B2B, dar că are în plan dezvoltarea unei reţele de staţii electrice, acesta fiind un business care poate fi văzut ca o extindere a afacerilor cu energie.

    Omul de afaceri nu vrea pentru moment să atragă în acţionariat alţi parteneri şi spune că nici nu a primit oferte de cumpărare din simplul motiv că nu a căutat. O eventuală listare la bursă ar putea fi de interes, dar într-un alt context de piaţă.

    La finalul acestui an, grupul Tinmar ar putea avea un business cu 10% mai mare faţă de cel de anul trecut, creşterile venind mai ales din partea de energie electrică, în contextul în care pe partea de produse petroliere, deşi volumele au crescut, preţurile au continuat să scadă.

    În cinci ani de zile însă grupul Tinmar ar putea ajunge la peste un miliard de euro.

    Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 30.11.2016

    Acest site folosește cookies, pentru a-ți oferi o experiență cât mai bună. Navigarea siteului înseamnă că ești de acord cu politica de utilizare.